4-note groupings on « Blues for Alice » by Bruno

Cette chronique est en anglais car Bruno l'a faite pour The Guitar Channel.
Elle est aussi à disposition tel quel des backstagers francophones.

***

We are continuing our series on “Blues For Alice” with the 4-note groupings. What we call 4-note groupings are simple patterns that are used to outline a chord progression. Those patterns only have 4 notes and are neither a complete scale, nor an arpeggio.

Yet, they are very melodic and will give us enough harmonic information to outline the chord changes of any song. I first heard the term coined by Jerry Bergonzi in his “Inside Improvisation Series For All Instruments”.

Blues for Alice (Part 4/6) - 4-note groupings

We will use 3 types of 4-note groupings:

  • MAJOR: Root, M2, M3, P5 played over Maj7 chords and Dominant 7 chords.
  • MINOR: Root, m3, P4, P5 played over min7 chords.
  • DIMINISHED: Root, m3, P4, dim5 played over min7(b5) or diminished 7th chords.

I recommend that you first start with playing the groupings from the same string— maybe all from the 6th or 5th string, and gradually learn to start them from any string. The highest string we may start a grouping will be the 2nd string since we need 2 adjacent strings for each grouping.

Make sure you sing the patterns as you play them, as it will help you remember their sound.

Blues for Alice - List of Jazz Chronicles

  • The melody
  • 3-note voicings
  • Comping study
  • 4-note groupings (this chronicle)
  • An arpeggio study
  • Improvising with quarter notes only

If you have any questions or comments, do not hesitate to contact me through The Guitar Channel by commenting below or directly through my website brunojazz.com.

See you again soon!

Bruno.


Note de La Chaîne Guitare

Si vous souhaitez approfondir certaines notions avec Bruno, il donne des cours en Skype à 37€ au lieu de 48€ pour les détenteurs de Pass Backstage. Voir mon article sur le cours Skype pris avec lui pour vous donner une idée. Le contacter par son site : www.brunojazz.com

Cours de guitare Skype avec Bruno Pelletier-Bacquaert

Vous avez aimé cet extrait ?
Prenez le Pass Backstage pour accéder aux vidéos exclusives et bien plus
Plus d'information sur le Pass Backstage

Articles liés

Top Articles

Périne Champagne, une guitariste amateur partage sa passion de la guitare
A la recherche d'un luthier ? Les luthiers recommandés par La Chaîne Guitare
Jean-Michel Kajdan en direct pour parler de musique, de streaming et de guitare
Interview Tina S : 13 millions de vues de son Eruption !
Quand Gibson détruit des Firebird X avec une pelleteuse : analyse d'un buzz
Tomo Fujita, professeur de John Mayer et bien d'autres en interview confinement
Etude de Nuages de Django 1/4 par Bruno Pelletier-Bacquaert
Les érables par le luthier Pierre-Marie Chateauneuf
Hommage à Johnny Hallyday - Sa guitare du luthier Franck Cheval
Test Guitare - Parlor - Luthier Pierre Bertrand

10 prochains articles

  • Fender Duo-Sonic, une excellente mexicaine, surtout en Desert Sand ! (29/05/2020)
  • Ampli Dr Z MAZ Junior NR, analyse électronique – Partie 1/2 – Chronique de Philippe (31/05/2020)
  • Interview John Scofield au sujet de « Swallow Tales » l’album avec Steve Swallow (01/06/2020)
  • Interview de Jens Larsen, un des meilleurs YouTubeur Jazz au NAMM 2020 (03/06/2020)
  • Fender Lead II et Lead III, deux bombes venues du Mexique ! (05/06/2020)
  • Paroles d’abonnés de La Chaîne Guitare – Témoignage Périne Champagne (07/06/2020)
  • Interview Luciano Ponzio des pédales Don Poniz au salon de la guitare de Madrid (08/06/2020)
  • La Super Strat au travers du temps avec Stéphane Boget guitare à la main (10/06/2020)
  • Comparaison prise de son de guitare acoustique en sortie de capteur ou via une DI (12/06/2020)
  • Ampli Dr Z MAZ Junior NR, analyse électronique – Partie 2/2 – Chronique de Philippe (14/06/2020)

Don't miss it - Subscribe by RSS

Or just subscribe to the newsletter

Podcast

Tags